X
تبلیغات
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

عارفه - حجاب ازنظر بزرگان

دوراندیشی قرآن

قرآن کریم برای جلوگیری از چنین خطرها و آسیب‌هاست که برحجاب و پوشش کامل و دوری از نگاه نااهلان تاکید می‌ورزد و در بیان فلسفة حجاب می‌فرماید:

(یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ان بعرفن فلا یؤذین)؛ از پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو: پوشش‌های خود را بر خود فرو افکنند. این برای آن که به اهل عفاف و حریت- شناخته شوند و مورد آزار ق فعالیت زنان از نظر رهبر عظیم‌الشأن

اسلام با کار کردن زن نه تنها موافق است بلکه تا آنجایی که مزاحم شغل اساسی و مهمترین شغل او یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم می‌داند. یک کشور نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد. اما این کار نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی انسان زن منافات داشته باشد نباید زن را تذلیل کند. نباید زن را وادار به تواضع و خضوع کند.

تکبر از همه انسانها مذموم است مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم. زن باید درمقابل مرد نامحرم متکبر باشند «فلا تخضعن بالقول...» این برای حفظ کرامت زن است.

 

وظیفه اصلی بانوان در کلام رهبر فرزانه

مساله خانواده بسیار مهم است یکی از مهمترین گروهها، در خانواده است. لذا توجه داشته باشید که در خانواده‌ها چه خبر است. خود شماها ببینید چه چیزی این نابسامانیها را به وجود می‌آورد و ریشه‌های آن را پیدا کنید. طرحهای بلند مدت بریزید تا آن نابسامانیها برطرف شود. مسالة مادری، مسالة همسری، مسالة خانه و خانواده از مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. درهمه طرحهایی که ما داریم باید که خانواده مبنای اصلی باشد.

یعنی شما(بانوان) اگر بزرگترین متخصصین پزشکی یا در هر رشتة دیگر شوید اگر چنانچه زن خانه نباشید این برای شما نقص است شما می‌توانید زن خانه، یعنی کدبانوی خانه هم باشید.

مادر از هر سازنده‌ای سازنده‌تر و با ارزشتر است. بزرگترین دانشمندان ممکن است ابزار بسیار فوق‌ پیچیدة الکترونیکی یا موشکهای قاره پیما و وسایل تسخیر فضا را به وجود بیاورند ولی هیچ کدام از اینها اهمیت این را ندارد که کسی یک انسان والا به وجود بیاورد چنین کاری تنها از مادر ساخته است این، آن الگوی زن اسلامی است.

اگر چه خانواده از مرد و زن تشکیل می‌شود و هر دو در تشکیل و موجودیت خانواده موثر هستند، اما آسایش فضای خانواده و آرامش و سکوتی که در فضای خانواده وجود دارد به برکت زن و طبیعت زنانه است.

 

نظر امام خمینی(ره) درمورد بدحجابی

از جنایتهای بزرگی که به ملت ما شد... بانوان ما را ملعبه کردند بانوان ما را مثل عروسکها کردند. اینها می‌‌خواستند زن را مثل شیء مثل یک چیز، مثل یک متاع، به این دست و آن دست بسپارند.

زن هم باید از فساد اجتناب کند. زنها نباید ملعبة جوانهای هرزه بشوند. زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بزک کرده بیرون بروند و در انظار مردم فاسد قرار گیرند. زنها باید انسان باشند، زنها باید تقوا داشته باشند، زنها اختیار دارند، همان طوری که مردها اختیار دارند.

آنهایی که قصد دارند زنان را ملعبه مردان و ملعبه جوانان فاسد قرار بدهند، جنایتکار هستند. زنها نباید فریب بخورند. زنها گمان نکنند این مقام زن است که بزک کرده با سر باز و لخت بیرون برود، این مقام زن نیست، این عروسک بازی است نه زن، زن باید شجاع باشد. زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند. زن آدم‌ساز است، زن مربی انسان است.

این جانب به زنان توصیه می‌کنم که رفتار زمان طاغوت را فراموش کنند وایران عزیز را که متعلق به خودشان و فرزندانشان است به طور شایسته بسازند.

رارنگیرند، بهتر است.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره بدحجابی

آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد، و جلوه‌گری زیور‌آلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟

امروز سرو سینه را از زیورآلات پر کردن و آرایش و مد و لباس را بت خود قرار دادن برای زن انقلابی مسلمان ایران ننگ است آن زنی که در پی این گونه چیزهاست از ارزش پایین برخوردار است طلا برای زن ارزش آفرین نیست بی‌اعتنایی به طلا ارزش آفرین است. مد برای زن ارزش آفرین نیست بی‌اعتنایی نسبت به مدهای دام‌گونه ساخته و پرداخته دشمنان برای زن ارزش است.

نظر دانشمندان و هنرمندان غیرمسلمان در مورد حجاب

1- «نظر خانم ساچیکو موراتا» از ژاپن

وی اهل هوکائیوی ژاپن است که بعد از خاتمة تحصیلات به دانشکدة حقوق دانشگاه چلیا در رشتة حقوق قضایی راه یافت و موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و بعد از آن، برای تحقیق در زمینة فقه اسلامی به ویژه فقه جعفری به ایران آمد و در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی به اخذ دکترای الهیات نایل گردید. وی با اینکه با زبان عربی و فارسی آشنایی نداشت، در اثر جدیت با این دو زبان هم آشنا شد تا توانست دکتاری الهیات را کسب نماید.

ایشان بودایی مذهب و همسرش مسیحی است و احتمالاً بعد از انقلاب اسلامی مسلمان شده است. وی در مصاحبه‌ای به سوالات بسیاری پاسخ داد که ما دو سوال آن را در اینجا می‌آوریم.

خبرنگار: بنظر شما حجاب یعنی چه؟ شما محجوبه بودن خانمها را ترجیح می‌دهید یا مکشوفه بودن را؟

«خانم ساچیکو مورآتا: حتما محجوبه بودن را ترجیح می‌دهم و حد معقول پوشش را می‌پسندم، زیرا لطف زن به محجوبه بودن اوست. اصولاً طبع هر انسانی طالب کشف تنوع‌هاست. وقتی زنان به شکل امروزی مکشوفه باشند، چیزی برای جلب توجه مرد باقی نمی‌گذارند.

هر چیز با اهمیتی وقتی چندین بار رویاروی قرار گیرد، اهمیت خود را از دست می‌دهد و این موضوع در تحکیم روابط زناشویی نقش بسیار مهم و موثری دارد. در مغرب زمین که زنها قیود را گسسته‌اند و انواع لباسهای کوتاه و زننده می‌پوشند، روابط زناشویی آنان از کمترین استحکامی برخودار نیست.

خبرنگار: وضع زنان ایران درچه پایه‌ای قابل قیاس با زنان ژاپن است؟

- زنهای ژاپنی در هر موقعیت تحصیلی که باشند کار در خانه را ترجیح می‌دهند. فرزندانشان را خود تربیت می‌کنند وبرای مردان خود نیز احترام فوق‌العاده‌ای قائل هستند. اصولاً حفظ و سلامت بزرگترها، یکی از وظایف اخلاقی مردم ژاپن است و این مولود تعلیمات مذهبی است که بازهم در ژاپن از مقام و موقعیت خاص برخوردار است.

 

2- خانم گاندی می‌گوید:

«ای زنان! اگر آرایش کردن شما تنها به منظور جلب شهوت مرد است، از این کار خودداری کنید و زیربار چنین خفت و خواری نروید.»

 

3- نظر آلفرد هیچکاک:

«هیچکاک» فیلمساز مشهوری است. وی می‌گوید: «من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان باشد. بدین معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود، مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وادارد. باید زنان پیوسته برهمین شیوه رفتار کنند. یعنی کمتر ماهیت خود را معرض نمایش قرار دهند نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت بدهد. زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و روی بندی که به کار می‌بردند خود به خود جذاب می‌نمودند و همین مساله، جاذبة نیرومندی بدانها می‌داد. اما بتدریج باتلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می‌دهند؛ حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود، از میان می‌رود و همراه آن از جاذبة جنسی او هم کاسته می‌شود».

 

4- برتراند راسل می‌گوید:

« از لحاظ هنر، مایه تاسف است که بآسانی به زنان بتوان دست یافت و خیلی بهتر است که وصال زنان دشوار باشد، بدون آنکه غیرممکن گردد.»

 

5- ویل دورانت می‌گوید:

«آنچه بجوییم و نیابیم عزیز و گرانبها می‌گردد. زیبایی به قدرت میل بستگی دارد و میل با اقناع و ارضا، ضعیف و با منع و جلوگیری، قوی می‌گردد.

خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش، بهترین سلاح برای شکار مردان است. اگر اعضای نهایی انسان را در معرض عام تشریح می‌کردند، توجه ما به آن جلب می‌شد، ولی رغبت و قصد به ندرت تحریک می‌گردد. مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیاست و بی‌آنکه بداند، حس می‌کند که این خودداری ظریفانه از یک لطف و رقت عالی خبر می‌دهد.»

 

6- توصیه چارلی چاپلین به دخترش:

وی که یکی از بازیگران مشهور جهان است درنامه‌ای به دخترش می‌نویسد:

«برهنگی بیماری عصر ماست و من پیرم. شاید حرفهای خنده‌آور می‌زنم، اما به گمان من تن عریان تو باید مال کسی باشد که روح عریانش را دوست داری»

 

7- جودیت میلر:

خبرنگار روزنامه نیویورگ تایمز طی مقاله‌ای با عنوان «زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه می‌یابندي با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب می‌نویسد: چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟

پاسخ آن در ارمغانهاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کرده‌اند.

پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شده‌اند درامان بماند.

این لباس یک پیام غیرقابل تردید به اطرافیان می‌فرستد. حجاب می‌گوید: این زن نجیب است. با او کار نداشته باشید. و به وی اجازه می‌دهد بدون اینکه مورد آزار جنسی قرار گیرد در اتوبوسهای شلوغ شهر سوار شود.

 

8- رئیس انستینتو تعلیم و تربین آلمان:

حضور مجزای دختران و پسران در کلاسهای درس مخصوص در دوره ابتدایی می‌تواند در یادگیری دختران تاثیر بسزایی داشته باشد. و در پی تحقیقات اسنتیتو پژوهشی پلانک آلمان میل و رغبت دختران برای یادگیری روش مخصوص علوم ریاضی در کلاسهای مختلط رضایتبخش نیست.

نیویرک- خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه لوس آنجلس تایمز می‌گوید:

این روزنامه طی مقالاتی می‌نویسد:

برای پیروان و عمل کنندگان به اصول مذهبی سیک، یهودیت، ارتدکس و اسلام، لباس، تنها مساله راحتی و ذوق و سلیقه نیست بلکه بیانگر گستردگی عقیده مذهبی آنهاست.

مذاهب خاصی وجود دارند که حد اعلای عفت را پوشش می‌بینند. اما این موضوع به هیچ وجه نباید به معنای یکنواختی، کسل کنندگی و شلختگی تلقی شود در حال حاضر پیروان این مذاهب قوانین مذهبی خود را با مد درهم می‌آمیزند.

نویسنده این مقاله ضمن گفتگو با چند نفر از جمله خانم «شمیم شیخ» که آموزگار است به نقل از او می‌نویسد:

باید زیباییهای خود را بپوشانیم تا سبب جلب توجه نادرست نشویم. ما نیز مدهای زیادی داریم و آن را در مقابل خانمها و شوهرانمان ارائه می‌کنیم.

 

9- هشدار اسقف اعظم انگلیس:

(دکتر جورج کری) اسقف اعظم انگلیس نسبت به انحطاط اخلاقی در میان جوانان این کشور هشدار داد و از بی‌توجهی سیستم آموزشی این کشور به دروس مذهبی انتقاد کرد و گفت:

«این اعتقادات مذهبی در انگلستان به عنوان یک سرگرمی در افکار عمومی جای گرفته است. و برنامه‌های مذهبی مدارس به عنوان یک بخش اضافه نه اصلی مطرح است و بعد ایشان خواستار بازگشت به ارزشهای مطوح در ده فرمان الهی و رعایت بیشتر موازین ارزشمند اخلاقی شد.

 

10- گزارشی از رادیو فرانسه:

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و به نقل از رادیو فرانسه:

در ویرجینیای آمریکا طرحی در سال سوم راهنمایی برای جدا کردن دختران از پسران در کلاس درس در دست آزمایش است. چون آموزگاران پی برده‌اند که دختران بخصوص در ریاضیات و علوم بدون حضور پسران راحت‌تر به نظر می‌رسند.

به گفته آموزگاران، دختران در کلاسهای مختلط برای آنکه مورد تمسخر و انتقاد پسرها قرار نگیرند کمتر در بحثها شرکت می‌کنند. در حالی که در غیاب پسرها بهتر و راحت‌تر به سوالات جواب می‌دهند. ظاهر نتایج اولیه این آزمایشها رضایت‌بخش بوده است.

به گفته آموزگاران بخصوص دختران خجول در کلاسهای دختران راحت‌تر هستند، اما انجمنهای متعددی از جمله انجمن ملی زنان آمریکا با این طرح به مبارزه برخاسته است و آن را جدایی و تبعیض جنسی فاحشی می‌داند.

 

نظر بازیگران سابق سینما و گویندگان تلویزیون در مورد حجاب

آنهایی که با سینما آشنایی دارند می‌دانند که بیشترنی فیلمهای عربی در مصر ساخته می‌شود و بیشتری این فیلمها در ابتذال، وقاحت و فساد و نیز کیفیت پایین هنری شهرت دارند. نقش زن در فیلمهای آنچنانی، نیازی به تشریح ندارد و همه می‌دانند که زن دراین گونه فیلمها، بجز اهداف شیطانی، وسیلة سودجویی و پرفروش کردن فیلم می‌باشد.

در سالهای اخیر گروهی از بازیگران زن مصری این واقعیت را درک کرده‌اند که بازیچة دست تولیدکنندگان و ابزار سودجوییهای یغماگران شده‌اند و از سویی، براثر موج اسلام گرایی، انوار حیات آفرین آیین محمدی(ص) بر دلهایشان تابیده است. و به هدایت الهی راه یافتند. از این رو با شهامتی خالصانه به دامن اسلام وارزشهای گرانقدر آن بازگشتند، از گذشتة خود توبه کردند و از هنرپیشگی دروغین کناره گرفتند.

اینک توجه شما را به مصاحبه‌هایی که تنی چند از آن بانوان محترم- که قبلاً اصطلاحاً هنرپیشه سینما یا خواننده و یا گوینده تلویزیون بوده‌اند و اکنون به حجاب روی آورده‌اند جلب می‌کنم.

 

1- «کاملیا العربی»

به محلة المعادی به دارالایتام رفتیم تا با گیونده و مجری سابق، «کاملیاالعربی» ملاقات کنیم. وی مدتی است از تلویزیون استعفا داده و محجبه شده است. تنها به حجاب بسنده نکرده، بلکه نقاب(پوشیه) هم می‌زند. از وی سوال شد که قبل از استعفا از تلویزیون چه احساسی داشتید؟ گفت: استفاده از حجاب و ظاهر نشدنم در تلویزیون از دو ماه پیش آغاز شده است. در این مدت، هیچ احساس ناراحتی نداشتم بجز محروم شدن از کودکان تلویزیون، زیرا کودکان را بسیار دوست می‌دارم و این احساس من قابل توصیف نیست. مشیت خداوند براین قرار گرفت که بهتر از بچه‌های تلویزیون را به من ارزانی داشت. شصت کودک به من عطا فرمود که بجز خدا هیج کس دیگری را ندارند. خداوند بهتر و جاودانه‌تر از تلویزیون برای من اختیار کرد.

پوشیده نباشد که انتخاب و اختیار بسیار دشوار بود، ولی وقتی حجاب را انتخاب کردم تصمیم گرفتم بخوانم و بفهمم و خداوند نیز برایم خیرخواست. در سالهایی که با حجاب شدم به کتابهای دینی روی آوردم. کتابخانة من قبلاً پر از قصه و داستان بود، اما اکنون مملو از کتابهای دینی، تفسیر قرآن کریم، ریاض‌الصالحین، احادیث قدسی و کتابهای دیگر است. از آنها بهرةزیادی برده‌ام و ایمانم به خداوند استوارتر شده است. از این کتابها بدون معلم، فقه و شریعت را آموختم تا اینکه موعد تصمیم گرفتن فرا رسید.

در پاسخ به این سوال که فکر برگشت، به سرت می‌زند؟ گفت: هرگز!

 

2- «ام کریم»

«هال الصافی» که روزگاری از ستاره‌های مشهور رقص شرقی بود هم اکنون در خانه خود به امور همسر و فرزندان و عبادت مشغول است.

در نخستین ملاقاتی که با وی داشتم، گفت: هاله‌الصافی نام حقیقی من نیست، بلکه نام هنری من بوده است که در طول دوران هنری‌ام مرا به آن نام می‌شناختند. من هم اکنون از آن اسم و آن مرحله از زندگی، رهایی یافته‌ام و با آن هیچ رابطه‌ای ندارم. من آن اسم را فراموش کرده‌ام و امیدوارم همه آن را به فراموشی بسپارند.

چه وقت تصمیم گرفتی از رقص کناره‌گیری کنی و با حجاب شوی؟

تقریباً از پنج سال پیش این تصمیم را گرفتم.

چگونه تصمیم گرفتی؟

صبح یکی از روزها در خواب دیدم که از نزدیک یکی از مساجد عبور می‌کنم و من می‌ترسیم وارد مسجد شوم، زیرا لباسی شرعی در تن نداشتم. ناگاه مردی عبای خود را کند و مرا با آن پوشانید. آنگاه وارد مسجد شدم و نماز خواندم. از خواب که بیدار شدم برخواستم، غسل کردم، وضو گرفتم و نماز خواندم.

مدت یک هفته با کسی صحبت نکردم. از آن پس نمازهای خود را ادا می‌کردم. احساس می‌کردم قلبم لبریز از ایمان و هدایت شده است. لذا رابطه خود را با هنر قطع کرده و به همراه همسرم فریضة حج را انجام دادم.

عکس العمل خانواده‌ات در این تصمیم چه بود؟

تمام افراد خانواده، مادرم، همسرم و دخترم از گرفتن این تصمیم خوشحال شدند. همه مرا تشویق کردند و کنار من قرار گفتند. علی‌رغم اینکه آنها توبه مرا جدی نمی‌گرفتند و گمان می‌کردند که کار من در اثر خوابی است که دیده‌ام و پس از یکیدوهفته، پایان خواهد یافت و مجدداً به کارم برخواهم گشت. ولی وقتی اصرار مرا برتوبه و جدیت در آن را مشاهده کردند نسبت به توبة من، باور پیدا کردند، به ویژه پس از آنکه تصمیم گرفتم با شوهرم که بهترین مشوق من بود به حج بروم.

 

 

 

 

3- «شیخه شمس»

هنگامی که هنر پیشه بودم احساس کردم زیبایی من تنها چیزی است که در یک نمایش می‌خواهند از آن بهره‌برداری کنند. لذا نقشهایی را که برمبنای زیبای من به من واگذار می‌شد آن را نمی‌پذیرفتم از این رو کاهش یافت تا آنکه یک بار هنرپیشگی را رها کردن و محجبه شدم.

سوال شد: آیا دشواریهایی در کناره‌گیری و محجبه شدن برایت پیش نیامد؟

گفت: خدا را شکر که زندگی خانوادگی من از هر گونه دشواری خالی بود و در تعهد به تعالیم خداوند و اجرای آنچه که درکتاب مجید و سنت مصطفی(ص) آمده بحمدالله هرگز با دشواری روبرو نبوده‌ام.

 

4- عفاف عبدالرزاق، گوینده با حجاب تلویزیون

او که قبلا گویندة تلویزیون بود می‌گوید خداوند به انسانها نیروی عقل را عطا کرده تا به وسیلة آن به طور صحیح بیندیشند. من پس از انجام حج عمره، در سال جاری بدون هرگونه فشاری، حجاب را اختیار کردم. حجاب من نتیجة اندیشه و تفکری بود که دراین زمینه داشته‌ام. ناگفته نماند که فریضه حج را نیز انجام داده‌ام و چندین بار به عمره رفته‌ام. من از کودکی متدین بودم و در خانواده کاملاً معتقد بزرگ شدم.

 

5- معبود مردم، عابد خدا شد

هنرپیشه و خوانندة بزرگ، «شادیه» راه ایمان را پیموده است. وی در برابر شیخ محمدمتوالی الشقراوی نشست تا دست او را بگیرد و او را توجیه وارشاد کند و به سوی صراط مستقیم هدایتش کند. این موضوع بعد از آواز دینی او، «خذبیدی» که آخرین و صادقترین آوازهای وی درتمام زندگی او بود، انجام پذیرفت. و خداوند دعای او را مستجاب کرد. پس از آن شادیه، پیشنهادهای فریبندة بسیاری را رد کرد. او پس از انجام مراسم حج و محجبه شدن، حتی از یک میلیون پوند مصری که به وی پیشنهاد شده بود تا برای یک بازی دیگر به روی سن تماشاخانه برود، گذشت و خودداری نمود. «شادیه» از تمام آنچه او را گذشته مربوط می‌ساخت، رهایی یافت؛ حتی لباسهای قدیمی و فیلمها و نوارهای آواز خود را دور ریخت و به جای آن، کتابخانه قرآن و نوارهای تلاوت قرآن مجید جایگزین کرده است.

«شادیه» از معبود مردم بودن، به عابد خدای عظیم شدن مبدل گردید. حاجیه شادیه دو سال قبل از یک مسجد در زمینی به سماحت 500مترمربع که ملک وی بود بنا نمود. مسجد با یک حصار کم ارتفاع احاطه شده و دارای دو ورودی است: یکی برای مردان و دیگران برای زنان. و در آن مسجد جمعیت بسیاری برای حفظ قرآن کریم وجود دارد. همچنین درمانگاههایی برای معالجة بیماران بی‌بضاعت ایجاد کرده است.

   

نظر مراجع عظیم‌الشان دربارة حجاب برتر

1- نظر رهبر حکیم و فرزانه

من می‌گویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم یک نشانه ملی ماست که هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی از زن ندارد. اگر واقعا کار اجتماعی وکار سیاسی و کار فکری به معنای تحرک باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است. البته می‌توان محجبه بود ولی چادر نداشت منتها همین‌جا هم باید آن مرز را پیدا کرد.

عده‌ای از چادر فرار می‌کنند به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامن گیرشان نشود. اما از چادر فرار می‌کنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‌آ‌ورندچون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‌دهد.

تصور نکنید اگر مافرضاً چادر را کنار گذاشتیم آن مقنعه کذایی را.. درست کردیم دست از سر ما بر می‌دارند، آنها به این چیزهای قانع نیستند بلکه می‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در اینجا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل شود.

رضاخان این مرد قلدر نادان بی‌سواد آمد و خود را در اختیار دشمن قرار داد. یکباره لباس این کشور را عوض کرد، بسیاری از سنتهای مردم را تغییر داد، دین را ممنوع کرد...

شما ببنید در وضع امروز چقدر رسواست که یک پادشاهی یکباره لباس ملی یک کشور را عوض کند شما به اقصی نقاط دنیا مثل هند سفر کنید. ملتها لباس ملی خودشان را دارند وبه آن افتخار می‌کننند و از آن احساس سرشکستگی هم نمی‌کنند ولی آنها آمدند یکباره لباس ملی این ملت را ممنوع کردند. چرا با این لباس نمی‌شود عالم شد! و حال این که بزرگترین دانشمندان ایرانی که آثار آنها هنوز در اروپا تدریس می‌شود با همین فرهنگ، لباس و در همین محیط پرورش یافتند. مگر لباس چه تاثیری دارد؟

این چه حرف و منطق مسخره‌ای است که مطرح کردند؟ آنها لباس یک ملت را عوض کردند؟ چادر را از سرزنها برداشتند و گفتند با چادر غیرممکن است که زنی عالم و دانشمند بشود و در فعالیت اجتماعی شرکت بکند! سوال من این است که با برداشتن چادر در کشور ما زنها تا چه اندازه در فعالیتهای اجتماعی شرکت کردند؟ مگر در دوران رضاخان و پسرش فرصتی داده شد تا زنهای ما در فعالیتهای اجتماعی شرکت کنند.

زنهای ایرانی زمانی وارد فعالیت اجتماعی شدند و کشور را با دستهای توانای خود متحول کردند و مردهای این کشور را به دنبال خود به میدان مبارزه کشیدند که چادر سرشان کردند.

 

2- نظر سایر مراجع تقلید

...بی‌شک چادر حجاب برتر است.

حضرت آیه العظمی مکارم شیرازی

چادر حجاب پسندیده است.

حضرت آیه العظمی بهجت

چادر بهترین پوشش برای خانمها است چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنندو

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی

سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند. چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار رسمی سعی کنند بانوان محترم حرکت را خنثی کنند.

حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی

چادر حجاب برتر است و سزاوار نیست زنهای مومن بدون چادر وارد جامعه شوند.

نظر به اینکه چادر از جهات مختلف می‌تواند پوشش کاملی باشد به بانوان توصیه می‌گردد که چادر را به عنوان مهمترین نوع حجاب که شعار ملی و مذهبی ما است حفظ نمایند زیرا موجب وقار و سنگینی زن خواهد بود.

 

3- استفتاء دیگر

س- عده‌ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه‌ها و سخنرانیهایشان می‌گویند: چادر مشکلی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگهای متنوع جایگزین چادر مشکلی شود. آیا چنین حرفی و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.

ج- بسمه تعالی

این صحبت صحیح نیست، و بهترین حجاب پوشیدن چادر است، و چادر سیاه هم بی‌اشکال است.

مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری ولایت در جواب استفتای دیگری دربارة ورزش بانوان و حجاب فرمود:

اظهارنظر در مسائل دینی و احکام شرعی برکسانی که صاحب‌نظر نیستند جایز نیست، و بر مومنین واجب است در تمام احکام دینی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام‌شناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمایند.

بسمه تعالی

ج- چادر مشکلی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیه العظمی فاضل لنکرانی

بسمه تعالی

زن باید بدن خود را  غیر وجه و کفین از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می‌شود باید آن را هم بپوشاند و با چادر بهتر می‌تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

حضرت آیه الله العظمی تبریزی

بسمه تعالی

ج- باتوجه به اینکه در حاصل حاظر رنگ مشکلی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت ان ثابت نیست.

بسمه تعالی

چادر مشکی برای خانم یک سنت شرعی و ملی است، وانگهی باید در حفظ آن کوشا باشیم، و اگر این گونه حرفها درست بود، علما و بزرگان و مراجع معظم تقلید و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بهتر از دیگران می‌دانستند. مفید بودن خانمهای آنان به چادر مشکی یک امر ضروری است.

حضرت آیه الله العظمی مظاهری

بسمه تعالی

نظریة مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متاسفانه در این زمان عده‌ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع‌الاسف می‌خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه برخلاف اسلام استو

حضرت آیه الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

خواهران مسلمان توجه داشته باشند چادر وقتی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که ضمن استفاده از چادر، از مقنعه و لباسهای آستین‌بلند و جوراب ضخیم برای خارج شدن از خانه و رویارویی با نامحرم استفاده کنند که خشنودی الهی نیز درآن است.

سوال:

وقتی به برخی از بانوان سفارش می‌شود که چادر سر نمایند، شروع به مذمت بعضی از زنان چادری می‌کنند و می‌گویند: چادریها خیلی بدتر از ما می‌باشند و..

جواب:

اولاً اگر چه تعداد کمی از زنان چادری با این که چادر دارند حجاب را کاملاً رعایت نمی‌کنند، ولی سخن ما روی این تعداد زنان نیست بلکه حرف ما روی اصل چادر است و آن این است که وقتی چادر درست سر شود در حالیکه مانتویی هم زیر آن پوشیده شده باشد و سائر موازین شرعی رعایت گردد بهترین نوع حجاب است.

و ثانیاً: این حرفها بهانه و توجیهی است برای فرار از چادر سرکردن و الا هر انسان عاقلی می‌داند در هر گروه و صنفی تعدادی بد هستند همانطوری که در قشر دکترها، روحانیون، نظامیان و کارمندان و... این تعداد وجود دارند. ولی نمی‌توان گفت: بنابراین کشور احتیاج به روحانی، دکتر، نیروی مسلح و... ندارد، زیرا اصل وجود روحانی و طبیب و نیروی نظامی برای وجود مملکت الزامی است.

سوال

‌آیا چادر مشکی سبب افسردگی روحی است؟

برخی می‌گویند اولاً چادر گران است و مانتو از نظر اقتصادی با صرفه‌تر است و ثانیاً: رنگ مشکی باعث به وجود آمدن انواع ناراحتیهای روانی و افسردگی می‌گردد. پس بهتر است چادر مشکی به چادر صورتی و زرد و قرمز تبدیل گردد.

جواب:

اولاً: وقتی یک زن چادری که در طول یک یا دو سال یک چادر بیشتر لازم ندارد با خانمی که بدون چادر هر هفته با یک نوع لباس و یک نوع رنگ با خرج کردن پول زیادی برای انواع آرایش بیرون می‌آید در نظر می‌گیریم به مراتب از نظر اقتصادی چادر با صرفه‌تر است. بلکه آن خانمهایی که دایم به چادر اشکال می‌کنند گاهی مانتوشان چندین برابر قیمت یک چادر است.

ثانیاً: مگر زن مسلمان چادری می‌خواهد همیشه چادر سرش نماید تا رنگ مشکی اثر منفی از جهت روانی و داشته باشد بلکه چادر را برای اوقات کمی که در بیرون از منزل هست استفاده می‌کند و در درون خانه و مکانی که نامحرم نیست می‌تواند از لباسهای خوشرنگ و مناسب استفاده کند و اسلام هم روی این موضوع تاکید نموده است.

ثالثاً: اگر رنگ مشکی اینقدر خطرناک است چظور شما در میهمانیها و پارتی‌های خصوصی خود تیپ مشکی می‌زنیدو

رابعاً: اگر این حرف شما صحت داشته باشد باید همه خانمهای بد حجاب و زنانی که از انواع لباسها و اقسام رنگهای شاد در خیابان استفاده می‌کنند و نظر مردان بالاخص جوانان لاابالی را به خود خیره می‌کنند باید از نظر روانی و روحی سالمترین زنان باشند و از نظر اجتماعی و اخلاقی و مشکلات خانوادگی مانند طلاق و... کمترین ناراحتی را نداشته باشند. در حالیکه آمار و حقایق در بین این خانمها غیر از این است و جوامع غربی باید شاداب‌ترین و سالمترین مردم را از نظر روحی و اخلاقی داشته باشند. در حالیکه همه می‌دانند و خود غربیها هم بارها اعتراف کرده‌اند که کشورهای غربی بالاترین آمار را از نظر مشکل اخلاقی و روحی در بین جامعه خود دارند.

خامساً: اگر رنگ مشکی این آثار منفی را دارد باید در آفریقا یک آدم سالم از نظر روانی پیدا نشودو در حالیکه مردم شریف و سیاه‌پوست آفریقا از جمله بلال حبشی موذن رسول‌خدا(ص) از نظر روانی و اخلاقی و صفا و محبت به مراتب بالاتر از مردم فرنگ و پیروانش هستند.

سادساً: اگر جه بعضی از رنگها بر بعضی دیگر برتری از جهات مختلف دارند. ولی تمام رنگها اعم از سفید و آبی و قرمز و سیاه نشانه عظمت و قدرت خدای تواناست. برهمین اساس قرآن کریم رنگ سیاه بعضی از کوهها را جزء آیات و نشانه قدرت حق تعالی می‌دانند. اگر رنگ سیاه به گمان شما این قدر از نظر روانی برای بشر خطرناک بود خداوندحکیم قسمتی از طبیعت و بعضی از انسانها و چیزهای دیگر را سیاه نمی‌آفرید و اگر حرف شما صحت داشت بایستی خداوندحکیم رنگ سیاه را از عالم می‌زدود. پس وجود آن نشانه زیبایی نظام آفرینش اعم از کوه و انسان و اشیاء دیگر است.

از همه مهمتر وقتی انسانی اطلاع از دین ورابطه مناسبی با آن و معنویت نداشت دچار جهل و تحت تاثیر تبلیغات دشمنان اسلام عزیز قرار می‌گیرد والا با این همه آثار و فواید حجاب بالاخص چادر اینقدر اشکال و سروصدا ندارد. و باید بدانیم ریشه تمام این مسائل دو چیز است. یکی عدم معنویت و نداشتن آگاهی از دین در بعضی از مسلمانان و دیگر آنکه دشمن می‌داند تا وقتی که این حجاب و چادر بر سر زنان و غیرت در بین مردان وجود دارد نمی‌تواند به آن اهدافش برسد.

برباد رفته

ای شنیــدم که شبی بر سر مد                       دختــری بـــا پـــدرش بود به جنگ

پـدر از روی نصیحـت مـی‌گفت                        کـــه مـکـن پیـــروی از راه فرنــگ

مــرو از خــانـه بـرون بـی‌چادر                       بــرتــن خویـش مــکن دامــن تنگ

ای بسا گـرگ که در جامه میش                       بهـــر صیــد تــو نـــوازد آهنـــگ

نکننــد ایــن دغــلان از دغلی                        بهــر اغفـــال تــو یـک لحظه درنگ

دختــر از روی تعــرض گفتش                        آنچــه تــو گویـی بـود جمله جفنگ

بـا خــاموش دگـر یــاوه مــگو                        کــه تــو پیـــری و بــری از فرهنگ

مــدتی شــد سپری زن جریان                        تا که یک شب پسری گوش به زنگ

بــا سخنـهای زیبنـدة عشــق                         بــا بیــانــات دل انگیــز و قشنـگ

همچو آهو به سخن رامش کرد                         از ره حیلــه چـــو روبـــاه زرنـــگ

گــوهر عفـت او را زد و بــرد                          کـــرد دامـــان وی آلــوده بـه ننگ

همچنانی که به خود می‌بالیـد                          زیرلـــب زمـــزمــه کـرد این آهنگ

صید با پای خود افتاد بـه دام                           مــرغ با میــل خــود افتـاد به چنگ

 

حجاب برتر

چادر زن تاج سلطانی بود                               حافظش از شر شیطانی بود

چادر زن برهوس غالب شود                                      عزت زن را زحق طالب شود

چادر زن کیمیای غیرت است                           چون نشان غیرت ملیت است

از برون شرح درونی می‌دهد                                      خشم دشمن را فزونی می‌دهد

صرفه دارد بهر زن در اقتصاد                            صرفه‌اش باشد عیان از صد جهات

بر سر زن هست مانند سپر                             حافظ زن هست هنگام خطر

غنچه‌ای تا هست پنهان در حجاب                     می‌کند از او خزان هم اجتناب

تا نقابش باز از سر می‌شود                              با نسیمی زود پرپر می‌شود

حفظ چادر هست شرین‌تر زجان                        بهر ایرانی زعهد باستان

حفظ چادر بهر زنها جوشن است                       تیرجانسوزی به چشم دشمن است

حبل عصمت را بود چادر کره                           پوشش اندامن را باشد زره

حفظ چادر مایه وارستگی است                         جسم زن را حافظ برجستگی است

زن بود گل، چادرش خار بدان                          حافظش باشد زچشم این و آن

هرچه زن را برتری باشد حجاب                        حرکتش دارند برتر شیح و شاب

حفظ استقلال زن در چادر است                       کوکب اقبال زن در چادر است

خصم پندارد که با فرهنگ خویش                     می‌کند تحمیل بر زن ننگ خویش

غافل از آنکه زنان ما گلند                               برمقام حفظ عصمت سنبلند

 پوشش زن در اديان الهی

علي محمدآشناني

 

پوشش و عفاف از آن جهت كه يك امر فطري است و براي حيات اجتماعي انسان ضرورت دارد، در اديان و مذاهب الاهي داراي جايگاه خاصي است. تمام اديان آسماني، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‏اند و جامعه بشري را به سوي آن فراخوانده‏اند؛ زيرا حيا و لزوم پوشش به طور طبيعي در نهاد زنان به وديعت نهاده شده و احكام و دستورهاي اديان الاهي هماهنگ و همسو با فطرت انساني تشريع شده است.

 

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم مهر 1387ساعت 0:41  توسط اعتمادی  |